سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰



مرد میان سال که همراه خانم و آقایی جوان آمده بود توپ پُری داشت حدود یک ماه پیش خانم و همسرش به دفترخانه آمده و خانم تمام مهریه و حقوق مالی خودش را بخشیده بود.
مرد شاکی بود شاهدی ذیل سند رو امضاء نکرده و ... چرا چنین سندی تنظیم شده !
توضیح دادم سند رسمی مسلم الصدوره و احدی حق تردید و یا انکار آن را نداره مگر اینکه ادعای جعل کنه که در این مورد هم اگر نتونه ادعای خودش رو ثابت کنه ممکنه تبعات سنگینی براش داشته باشه.
مرد جوان که بعدا فهمیدم با اصرار اون خانمش حاضر شده همه مطالباتش رو ببخشه احساس شرمندگی می کرد و از من می خواست تا چار ه ای برای حل مشکل شون که موجب شده بود همسرش چند هفته منزل رو ترک کنه و به منزل پدرش بره پیدا کنم .
هیچ ایراد شکلی و یا ماهیتی تو سند تنظیم شده وجود نداشت و ابراء(بخشش) بدرستی انجام شده بود تنها راه حلی که برای بدهکار کردن دوبار شوهر خانم به نظرمی رسید تنظیم یک سند ذمه ای بود که بموجب سند مرد به مقدار مهریه ای که همسرش بخشیده بود مدیون و زن دائن و یا طلبکار باشه ! 
برغم آمادگی شوهر برای امضای سند دلم با نوشتن این سند راضی همراهی نمی کرد بجز حق التحریر دفترخانه باید نیم درصد ارزش بدهی و یا همون دین بابت حق الثبت و حقوق دولتی پرداخت می شد که با توجه به تعداد سکه های مهریه حدودا سه میلیون تومن می شد.
از اون ها خواستم تا فرصتی به من بدن تا راه حلی برای این قضیه پیدا کنم و هر سه نفر دفتر خونه را ترک کردند ضمن اینکه خانم که پرستار یکی از بیمارستان ها بود بیشتر از همه اصرار داشت تا همون روز کار انجام بشه حتا اگر مجبور باشند هزینه سنگین سند رو بپردازند .
یکی دو ساعت کلی با خودم سر و کله زدم تا اینکه در نهایت به این نتیجه رسیدم تا یک سند اقرار نامه اصلاحی در مورد ابراء مهریه تنظیم کنم و بموجب اون سند خانم اقرار کنه که در اعلام مقدار مورد بخشش اشتباه کرده و با امضای این سند از طرف خانم و تایید اون از جانب شوهر ایشان یعنی ذینفع سند اولی, هم از پرداخت هزینه سنگین سند ذمه ای معاف شوند و هم این زن و شوهر با این سند حداقل در رابطه خودشون عنوانا بدهکار و طلبکار نباشند 
هر سه نفر تو دفتر کارم حاضر شدند متن سند رو خواندم و وقتی قرائت سند تمام شد برق خوشحالی بیشتر از همه تو چهره زن جوان هویدا بود خصوصا وقتی که از من می پرسید یعنی این سند ذمه ای نیست و حال این مقداری که نوشته شده بابت مهریه است نه یک طلب عادی !
یادم رفت این رو هم بگم که همسر خانم بد جوری احساساتی شده بود و با اینکه پدر عروس خانم می خواست بجای 350 سکه مهریه اولیه 114 سکه نوشته بشه مرد جوون اصرار داشت تمام انچه ابراء شده برگرده ! که البته با تاکید پدر خانم به همون 114 عدد و همدلی من برای کم کردن مهریه و توجیه حقوقی مسئله مبنی بر اینکه برگردوندن وضعیت به شکل اولیه یعنی نادیده گرفتن سند ابراء و تناقض آن با مفاد اقرانامه اصلاحی قضیه ختم بخیر شد.

پ.ن
یکی از اشکالات پدر خانم که بعدا با توجه به مراجعه به بعضی از همکاران و اطمینان و آگاهی از رعایت مقررات قانونی از طرف دفترخانه به عنوان گله مندی مطرح کرد این بود که شما اخلاقا وظیفه داشتید این خانم رو نصیحت کنید و از کاری که می خواست انجام بده باز دارید ...که در این مورد هم توضیح دادم به نظرم اخلاقا هم بنده نه تنها چنین تکلیفی نداشتم بلکه با توجه به شرایط دخترخانم ایشان که فردی عاقل و بالغ و تحصیل کرده است و از من نیز به هیچ وجه تقاضای مشاوره نداشت هر توصیه ای نه نصیحت بلکه مصداق بارز دخالت در حریم خصوصی دیگران و امری غیر اخلاقی است


...خاطرات دفترخانه

  • ۹۸/۰۴/۱۱
  • پرویز رضایی

نظرات (۱)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی