سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰


ناس , اشباه الناس و نَسناس چه کسانی اند ؟

پس از همان جا که[انبوه] مردم روانه مى ‏شوند شما نیز روانه شوید (سوره بقره / ایه199)

مطابق شان نزول ایه عدّه اى از قریش خود را جداى از مردم فرض مى کردند و به جهت امتیاز طلبی در عرفات وقوف نمی کردند ایه نازل شد تا این توهم را نابود کند.
اما جالب اینکه در کتب روایی مانند کافی وبعضی از تفاسیر روایی برخلاف مفهوم ایه که نفی هر گونه امتیاز جویی و تبعیض بین انسان هاست ناس پیامبر و اهل البیت, اشباه الناس شیعیان و سایرین هم نسناس معرفی شده اند !
واقعیت این است که بلحاظ روانشناسی خودشیفتگی یک بیماری خطرناک بشمار می رود خصوصا خود شیفتگی های مذهبی که آسیب آن از انواع خودشیفتگی های فردی و گروهی زیان آورتر است .

شاید کمتر کلید واژه ای به اندازه وحدت در اسلام مورد توجه بوده است با این وجود بیماری خودشیفتگی که معمولا ناشی از هویت طلبی مذاهب است جزء اسم چیزی از آن باقی نمی گذارد و یک پارچگی و وفاق مسلمانان را یکسره به کینه و دشمنی و شقاق مبدل می کند.

پ.ن 
شخصى از امام على(ع) درباره ناس، اشباه الناس و نسناس پرسید، امام فرمود: یاحسن پاسخ سؤال این شخص را بده، امام حسن(ع) فرمود: ناس همان پیامبر است، زیرا خداوند فرمود: ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ اَلنَّاسُ‏{سوره بقره / آیه 199) و ما هم از آن هستیم، و اشباه الناس هم پیروان ما است، و نسناس نیز همین مردمان انبوه ‏اند که خدا فرمود: أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُ‏{ تفسیر فرات کوفى، ص 8؛ کافى، ج 8، ص 244)}

  • ۹۸/۰۴/۱۷
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی