موقعیت اجتماعی مناسب و درآمد نسبتا بالا و جاذبه های دیگری مانند زمینه های فراوان برای انجام پژوهش های علمی و کسب تجربیات کاربردی علم حقوق و ارتباط نزدیک با طبقات مختلف مردم و ...موجب شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق و سایر رشته های مرتبط در بین مشاغلی مثل قضاوت وکالت بیشتر سودای این حرفه را در سر داشته باشند.
شرایط احراز سردفتری اسناد رسمی
در ماده 6 قانو ن دفاتر اسناد رسمی آمده است :
اشخاص زیر را میتوان به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین نمود.
1 - اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا منقول از دانشکده الهیات یا
دانشکده سابق معقول و منقول باشند.
2 - کسانی که دارای دو سال سابقه خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند.
3 - سایر لیسانسیهها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری.
4 - اشخاصی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آییننامهای که به تصویب
وزارت دادگستری میرسد باشند.
5 - دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی مصوب 1316باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه (در حال حاضر مفاد این بند منتفی است.)
دفتریاری.
6 - دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه
دفتریاری اول.
7 - دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند.
ضمنا باید توجه داشت که تعداد دفاتر در هر شهر محدود می باشد و مطابق همین قانون در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه.شهرها و بخشهایی که جمعیت آنها کمتر از پانزده هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت.
داوطلبانی که به هر علت اعم از عدم موفقیت در آزمون سردفتران و یا اعلام عدم نیاز سازمان ثبت به دفاتر جدید و غیره موفق به ورود به این حرفه نشوند می توانند از طریق ماده ۶۹ اقدام و با صلح حقوق از مجوز سردفتران بازنشسته و یا متوفای استفاده کنند.
البته ارزش ریالی امتیاز سردفتران به عوامل مختلفی مانند شماره دفترخانه به لحاظ قدمت, شهر و شهرستانی که دفترخانه در آنجا تاسیس شده و رونق معاملات و ...متغیر می باشد پیشاپیش ورود علاقمندان شغل سردفتری را به جمع همکارانم تبریک گفته و برای ایشان ارزوی موفقیت می کنم.
- ۹۸/۰۵/۰۶