سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰

رویا بودن قرآن

شب گذشته اولین قسمت مناظره اقای دکتر عبدالکریم سروش و اقای مهندس عبدالعلی بازرگان از شبکه بی بی سی فارسی برنامه پرگار پخش شد . با اینکه قرار است این مناظره در جلسه ای دیگر ادامه داشته باشد و علی القاعده هر نوع قضاوت در این مورد ممکن است زود هنگام و یا پیشداوری محسوب شود اما بنده بلحاظ مطالعه اثار و شنیدن ادله هر دو بزرگوار و مشاهده برنامه اخیر تصور می کنم اخلاقا مجاز به اظهار نظر می باشم.
به نظرم ورود به جزئیات مطالب و داوری و نقد نظریات جناب سروش به نحو تفصیل خارج از حوصله و قد و قواره یک پست در صفحه فیسبوک است لذا مطالبم را در چند بند خلاصه کرده و توضیحات بیشتر را انشاء الله در آینده و در قالب کامنت پی خواهیم گرفت.
1- به نظر بنده در این مناظره جناب دکتر سروش در رعایت اصول اخلاقی و احترام به مجری محترم برنامه آقای داریوش کریمی که مانند همیشه با متانت سوالات خود را در مورد اشکالات این تئوری مطرح می نمودند قصور داشته از نحوه برخورد جناب دکتر سروش بوی نوعی غرور و تبختر به مشام می رسید 2- صرفنظر از نحوه پاسگویی جناب دکتر سروش به انتقادات و سوالات طرح شده از جانب مهندس بازرگان و جناب کریمی متاسفانه در بیانات ایشان هیچ برهانی برای اثبات تئوری خود شنیده نمی شود و فرمایشات ایشان در این برنامه صرفا ادعاهای بی دلیلی است که ان را مسلم می دانند و به تعبیر دیگر در واقع دلیل ایشان عین ادعاست. 3- جناب دکتر سروش از نحوه نزول وحی بر پیامبر(ص) گفت واینکه ایشان در آن احوال دچار دگرگونی و تحولات سنگین فیزیکی میشود مطلبی که در عین حال که در روایات صحیح در کتب معتبر آمده هیچ دلالتی بر مدعای جناب سروش در خواب و رویا بودن قرآن ندارد. 4- اینکه شعرایی مانند حافظ و سعدی بر سبیل وصف حال اشعاری مانند سعدیا مرد نکو نان نمیرد هرکز و یا ....حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی ..توجیهی است که جناب دکتر سروش برای وجود بیش از 300 ایه قران که با فعل امر قل به پیامبر دستور می دهد تا آنچه به او وحی شده به مردم اعلام کند می آورد حال آنکه قرآنی که خود رادر این کتاب مبین و مبین معرفی کرده دامنش را از هر گونه اتهام و نسبت شعر مبرا می داند ....وما علّمناه الشعر وما ینبغی له إن هو إلا ذکرٌ وقرآن مبین 5- همانطور که گفته شد جناب دکتر سروش به هیچ یک از نقد های تئوری رویاهای رسولانه پاسخ صریح و روشن نمی دهد و متاسفانه جناب مهندس بازرگان هم برغم طرح سوالات مهم و پاسخ اشکالات جناب دکتر سروش به تلقی مسلمانان از فران که از طریق فرشته وحی و روح الامین بر قلب رسول خدا نازل شده و ایات فراوان قرانی در این مورد ...نزل به الروح الأمین علی قلبک لتکون من المنذرین بلسان عربی مبین...از پیگیری پاسخ به این پرسش ها جدیت لازم را نشان نمی دهند. 6- این سوال جناب کریمی در مورد اینکه اگر تمام ایات قران رویاهای پیامبر است چطور مواردی در قران که وصف خواب ایشان و یا طرح خواب های انبیای دیگر مانند ابراهیم و یوسف علیهم السلام است به صراحت خواب توصیف شده هم چنان از طرف جناب دکتر سروش بی پاسخ ماند و همانطور که گفته شد در چند مورد بدون رعایت موازین اخلاقی جناب دکتر سروش سوال ایشان را ناشی از عدم فهم مطلب تلقی نمود. 7- تئوری رویای رسولانه جناب دکتر سروش بیش و پیش از اینکه متکی به دلیل باشد ناشی علت وبه تعبیر ایشان تناقضاتی است که عقل بشری از فهم آن عاجز است.جناب دکتر سروش مدعیاست مسئله جبر و اختیار به شکل تناقض آمیز در قران آمده و نظریه کلام شیعی در این مورد مبنی بر لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین در حقیقت استخوان در زخم است در صورتیکه برغم تناقضات ظاهری ایات قران در این مورد جمع ایات قران از نظر اهل فن ابهامی برای فهم این قضیه در بین پیروان باقی نگذاشته است. 8- به نظر بنده دکتر عبد الکریم سروش در طرح تئوری رویاهای رسولانه برای فراراز سرگردانی و چاله چوله های سوالات بی پاسخ فلسفی و ناتوانی عقل بشری در فهم بسیاری از گزاره های قرانی بجای اقرار به عدم تکافوی ابزار شناخت انسان در درک همه حقایق هستی تلاش می کند تا با فروکاستن این حقایق به خواب و رویا برای دفاع در مقابل منطق امثال آن جراح مشهور که معتقد بود تا در زیر چاقوی جراحی خود خدا را احساس نکند باور نخواهد کرد مفری بیابد غافل از اینکه این تقلا برای بیرون آمدن از این سنخ از چاله ها تنها در غلطیدن در چاهی است که نییجتا موجب بی اعتباری تمامیت حقیقت دین است. 9- شایسته بود جناب دکتر سروش برای اثبات تئوری رویاهای رسولانه که به اعتقاد ایشان تنها با این تئوری می توان معضلات و تناقضات قران را حل کرد با طرح چند نمونه از این تناقضات و رویاهای پیامبر (ص) به تعبیر وتاویل و خوابگذاری آن می پرداختند و یا در صورت عجزاز تعبیر و تاویل, تکلیف مسلمانان را با این خواب های اشفته که قرار است در آخرت حجت خداوند بر بندگان باشد روشن می فرمودند.

  • ۹۸/۰۵/۰۶
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی