حکم سنگسار

در ایه 2 سوره نور آمده به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید مطابق نظر مشهور و اجماع فقها اعم از شیعه و سنی فرد زنا کار اگر ازدواج کرده باشد سنگسار می شود فقها برای توجیه حکم سنگسار با وجود تعیین کیفر صد ضربه شلاق افراد متاهل را از شمول ایه خارج کرده و به حدیث و روایت استناد می کنند

من به دو سه روایتی که هم از جهت صحت سند و هم دلالت آن گفتگوست کاری ندارم و معتقدم وقتی حکم موضوعی در قران بیان شده اصولا مراجعه به حدیث معنا ندارد و در حقیقت نوعی بی حرمتی به قرآن است .

در مورد مجازات شخص زنا کار هم چنین است و حکم آن همانطور که گفته شد یعنی صد تازیانه به صراحت در ایه 2 سوره نور بیان شده و جایی برای مراجع به حدیث باقی نگذاشته است

کسانی که همچنان اعتقاد دارند با یکی دو روایت می شود دایره شمول ایه یعنی "هر فرد زناکار" را به زنا کارانی که ازدواج نکرده اند تقلیل داد باید به این پرسش پاسخ بدهند که :

وقتی قران می فرماید مجازات کنیزی که ازدواج کرده نصف مجازات زن آزادی است که ازدواج کرده (ایه 25 سوره نساء) در صورتی که قبول کنیم حکم زنا برای افراد متاهل رجم است نصف سنگسار چگونه محاسبه می شود ؟!

پ.ن

1- الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ / به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید(ایه 2 / سوره نور)

 

2- وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلًا أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ مِنْ فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ... فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ...و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏ تواند زنان [آزاد] پاکدامن با ایمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید [ازدواج کند] ... پس چون به ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از عذاب [مجازات] زنان آزاد است...(ایه 25 / سوره نساء)