ابدی بودن شریعت
پیش فرض های غلط موجب انتظارات غیر معقول از قرآن است ابدی بودن احکام اسلامی یکی از آنهاست ابدی بودن یعنی چه ؟
اگر منظور این باشد که به همه احکامی که در قرآن وسنت آمده عینا عمل شود این برداشت یقینا معقول نیست همچنانکه بجز گروههای تندرویی مانند داعش و القاعده و...که از طرف جمهور مسلمانان مورد اتهام هستند و تقریبا به اضمحلال رفته اند امروز هیچ مسلمانی با خواندن "قاقتلوا المشرکین " در قرآن به فکر تهیه سلاح و کشتن کسانی که مشرک می داند نمی افتد .
در همین جمهوری اسلامی که اصلی ترین آرمانش اجرای احکام دینی است هر سال بخشنامه ای از طرف قوه قضائیه صادر و مبلغی به عنوان دیه به دادگاهها ابلاغ می شود که هیچ ربطی به قیمت شتر و گاو و گوسفند و ...که در قانون مجازات به عنوان دیه آمده است ندارد هر چند همچنان در همه قوانین و مقررات جزایی و کیفری که تصویب می شود همین اقلام یعنی شتر و گاو و گوسفند و...تکرار می شود .
ما باید بین مفهوم و مصداق در قران قائل به تفکیک شویم اصولا لازم است آیات در مراکز علمی و تحقیقاتی دینی و حوزه های علمیه از این حیث بررسی شود و ایاتی که مبین مفهوم هستند از ایات مصداقی تفکیک شوند مثلا اگر در آیه 60 سوره انفال آمده :
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ
معلوم شود ابتدای آیه که از مسلمانان خواسته شده توان نظامی خود را بالا ببرند تا موجب هراس دشمن و عامل بازدارندگی آنها به حمله علیه آنها شود "مفهوم آیه " و انجا که صحبت از فراهم کردن اسبان ورزیده " مصداق" حکم است و مصادیق برخلاف مفهوم که همیشه ثابت است به مرور زمان تغییر می کند و سیال است

بنابر این همچنانکه در حال حاضر در عمل مسلمانان در مواردی بین مفهوم و مصداق تفاوت می گذارند و برغم توصیه قرآن به تربیت اسبان ورزیده کارخانه های تسلیحاتی دایر و باتمام توان به ساخت و تولید اسلحه و مهمات نظامی روز می پردازند لازمه است تا با یک کار پژوهشی و علمی دفیق نسبت به این تفکیک همه ایات الاحکام از حیث مفهوم و موضوع اقدام و با عدم جمود و تنگ نظری و دگم اندیشی در مورد مصداق ها با توجه به مفهوم ایات الاحکام , قوانین و مقرراتی متناسب با شرایط و اوضاع و احوال امروز مردم وضع شود .