سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

شهود حرفه ای

رئیس قوه قضاییه بخشنامه صادر کرده مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه تدابیری اتخاذ کند تا اسامی و مشخصات شهود در سامانه پرونده های قضایی ثبت بشه هدف از این تدابیر این است که اولا شهود حرفه ای را که اطراف واحد های قضایی بصورت استند بای حاضر و در قبال گرفتن وجه مشکل نداشتن شاهد مراجعان به دادگستری را در اسرع وقت کار سازی می کنند شناسابی و ثانیا متعاقب آن تحت تعقیب و مجازات قرار دهند
عارضم تا قبل از انقلاب ارزش و اعتبار شهادت در دعاوی مالی بیشتر از پنجاه ریال نبود در حالی که اعتبار شهادت در حال حاضر نه تنها در دعاوی مالی هیچ محدودیتی نداره بلکه هر قتل و جنایتی با شهادت دو نفر قابل اثباته !
جالب اینکه تو این اوضاع و احوال. که به اعتراف خود دستگاه قضاء شهادت قابل خرید و فروشه اسناد رسمی را هم می توان با شهادت شهود از اعتبار ساقط کرد !

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرویز رضایی

کاتب بالعدل


از نو آوری های انقلاب این شد که هر دسته و یا گروه و نهادی تلاش کردند با تمسک به ایه و روایت شان و منزلتی برای خودش فراهم کند و البته دفاتر اسناد رسمی هم از این قاعده مستثنی نبودند
موضوع ایه 182 سوره بقره از قران کریم و ایه ای که به نام ایه تداین شهرت دارد بهانه ای شد برای متولیان این نهاد تا خود را مصداق کاتب بالعدل نامبرده در آن ایه بدانند

بنده به عنوان اولا یک قران پژوه و ثانیا سردفتر اسناد رسمی این نوع استفاده ابزاری از قران را برای همه مشاغل بطور عام و برای همکاران و سردفتران دفاتر اسناد رسمی عزیز بطور خاص بنا بر ادله زیر صحیح نمی دانم.

1- یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ ....مخاطب دستور کتابت معاملات ,مومنین و حکم آن به اتفاق همه علما استحباب است در صورتیکه اولا تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی اختصاص به مومنین ندارد و فارغ از نوع عقید و باور مردم شامل همه شهروندان با داشتن هر عقیده و دین و آیین می شود ثانیا در مورد بسیاری از معاملات حکم آن نه تخییری بلکه الزامی است

2- موضوع ایه تداین صرفا وام است و به صراحت ذیل آن شامل هر نوع دادو ستد نمی شود ... .اْ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَکْتُبُوهَا...در صورتیکه این نوع اسناد بخش کوچکی از اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی است و دفاتر ملزم هستد تا نسبت به تنظیم همه نوع اسناد اقدام کنند مگر اینکه مفاد آن مخلف قانون و نظم عمومی و یا اصول اخلاقی باشد

3- کتابت موضوع ایه مذکور انجام داد و ستدهای نقدی است و با گرفتن دو شاهد بی نیاز از نوشتن است در حالیکه در موارد پیش بینی شده در قانون که ثبت معاملات اجباری است نقدی بودن معامله تاثیری در لزوم انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی ندارد ... إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَکْتُبُوهَا

4- مطابق این آیه املاء سند توسط بدهکار انجام می شود و کاتب باید فقط مطلب املاء شده را بنویسد ...وَ لْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَ لْیَتَّقِ در صورتیکه حسب قوانین و مقررات ثبتی مسئولیت تنظیم سند با سردفتر و رعایت کلیه تشریفات قانونی در این مورد از سوی او الزامی است ضمن اینکه در بسیاری از اسناد از جمله اسناد بانکی بدهکار به جز امضای سندی که همه شرایط و احکام آن در قالب فرم توسط بستانکار دیکته شده نقشی ندارد .
5- شرط کتابت در آیه تداین عدالت کاتب است وَ لْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبُ بِالْعَدْلِ حال آنکه در قوانین و مقررات برای سردفتر اسناد رسمی چنین شرطی پیش بینی نشده و علاوه بر داشتن شرایط عمومی سردفتران از بین دارندگان لیسانس حقوق قضایی و یا ....انتخاب می شوند

والله اعلم بالصواب

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرویز رضایی

اسلام یعنی چه ؟

به بهانه نزدیک شدن به ماه رمضان

أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِینَ کَالْمُجْرِمِینَ ۖ مَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ

ترجمه: آیا مؤمنان را هم‌چون مجرمان قرار می‏دهیم؟ شما را چه شده، چگونه داوری می‌کنید؟!

از ایه بالا استفاده می شود :

1- مسلمان با فرد بدکار برابر نیست

2- مسلمانی با بدکاره بودن جمع نمی شود

3- اسلام به موجب این ایه نه انتساب به یک هویت دینی مانند دین اسلام و مسیحیت و یهود بلکه وصفی است در برابر همه کسانی که مرتکب رفتار مجرمانه می شوند

4 - درک تفاوت بین کسانی که تسلیم حق هستند با بدکاران یک امر ارتکاذی و فطری است و مورد تایید وجدان بیدار همه انسان هاست ...مالکم کیف تحکمون

پ.ن :

ایه 35 و 36 سوره قلم

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرویز رضایی

قضی و مقضی

 

ویروس کرونا از. قضا و قدر الهی است و مسلمان راضی به قضاست اما کرونایی شدن چنانچه نتیجه اراده انسان باشد نه قضا که مقضی است و مسلمان به اعتبار مسلمانی به آلوده شدن احدی از ابنای بشر به این ویروس نمی تواند راضی باشد.

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرویز رضایی

خود شیفتگی

خیلی سال پیش استادی داشتیم شرح عوامل می گفت از خصوصیات ایشان این بود که برای توضیح مطالب از مثال های قرانی استفاده می کرد.
روزی برای نشان دادن عامل رفع و نصب و جزم در فعل مضارع به ایه 188 سوره ال عمران اشاره کرد که هر سه عامل در یک جا جمع شده بود , گفت :

یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِمَا لَمْ یَفْعَلُوا / دوست دارند به آنچه نکرده‏ اند مورد ستایش قرار گیرند
یحبون / یحبون مرفوع (سبب رفع فعل مضارع)
اَن یحمدوا یحمدوا منصوب (اَن ,عامل نصب فعل مضارع)
لم یفعلوا / یفعلوا مجزوم (لم , عامل جزم فعل مضارع )

اما نکته ظریف تر از آن لطیفه نحوی معنی آیه بود یعنی کسانی که دوست دارند حتا نه بخاطر کارهایی که انجام داده اند ستوده شوند (ریا) بلکه برای کارهایی که انجام نداده اند دوست دارند مورد ستایش قرار گیرند ! تعیین مصداقش با خودتان.

۳۱ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پرویز رضایی