سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰

 

بیشتر از دو ساعت از زمانی که این مرد و زن جوان برای تنظیم سند آمده بودند می گذشت اما هنوز برای نوشتن آن قانع نشده بودم

گر چه نوشتن متن سند مورد درخواست شأن چند دقیقه بیشتر وقتم را نمی گرفت اما دلم راضی نبود .

غالب اوقات همین که احساس می کنم بین زن و مردی که قصد جدایی دارند کمترین علاقه ای وجود ندارد لحظه ای در انجام کارشان تردید نمی کنم .

اما این مورد تفاوت داشت معلوم بود هر دو به شدت به هم علاقه مند هستند اما در عین حال به جدایی اصرار داشتند دادگاه بعد از انجام هفت جلسه مشاوره که در ایجاد تفاهم بین آنها موفق نبود حکم به صدور گواهی عدم سازش داده و کار طلاق بلحاظ قضایی تقریبا انجام شده بود .

مرد اصرار داشت هر دو به موجب سند رسمی حق رجوع را از خودشان سلب کنند و ظاهراً استدلالش این بود که چه بسا خانم بخواهد در مدت عده دوباره همه چیز را به هم بزند و به آنچه بذل کرده یعنی مهریه و نفقه و ...رجوع کند .

برای هر دو توضیح دادم طلاق های که به طلاق توافقی شهرت دارد اصطلاحا خلعی گفته می شود و تفاوت آن با طلاق نوع دیگر یعنی رجعی آن است که در این نوع طلاق مرد در دوران عده حق رجوع به زن را ندارد اما در عوض زن این حق را دارد که در این مدت به آنچه به مرد بذل کرده رجوع کند هرچند با رجوع به آنچه بخشیده ماهیت طلاق تغییر پیدا کرده و رجعی است به این معنا که مرد هم حق پیدا می کند تا با رجوع به زن همه تشریفات انجام شده در مورد جدایی را بهم بزند و به اصطلاح طلاق کان لم یکن شود .

با این توضیحات برای هر دو آنها روشن شد که رجوع مرد در این مرحله بی معناست بنابر این سلب چنین حقی که وجود خارجی ندارد حشو و زاید است .

در این مدت به دقت به دلایل هر کدام برای جدایی گوش دادم انصافا چیزی بیشتر از اختلافاتی که در بین همه زن و شوهر ها بطور روزمره وجود دارد به نظر نرسید اختلافاتی که تنها کافی بود با گفتگو به بر طرف شود .

اما چرا چنین نشده بود آیا آنها با هم گفتگو نداشتند یا اینکه آنچه بین شأن اتفاق افتاده بود گفتگو نبود مناظره بود جدل و جر و بحث و دعوا بود مرافعه بود هر چه بود گفتگو نبود اینکه نخواهیم بر طرف مقابل غلبه کنیم اینکه قصدمان این نباشد تا اشتباهات او را ثابت کنیم اینکه تمام خطاهای همدیگر را به رخ نکشیم اینکه آنی به آنچه او می گوید گوش ندهیم و بدون تعصب به اشتباهات خودمان اعتراف نکنیم اینکه وقتی متوجه شدیم که حق با طرف مقابل بوده و ما اشتباه کردیم خوشحال نشویم و ...شرط گفتگو نیست چیز دیگر است .

در آخر با یک شرط سند آنها را نوشتم اینکه قول بدهند یک برای یک بار هم که شده با هم گفتگو کنند .

متن سند :

حاضر این دفتر گردید خانم .... و بعد از حضور ضمن عقد خارج لازم حق رجوع خود را در مود عده طلاق از همسر خود آقای ....سلب و ساقط نمود.

 

  • ۰۰/۱۲/۰۳
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی